Fenntartási költségek optimalizálása:

A szervizkönyv vezetése.

Nem igaz az az állítás, hogy 2 vagy 3 év után nincs értelme vezetni a szervizkönyvet. A legtöbb márkánál igenis megéri és a többiek - akik még nem annyira értékelik ezt - e felé fognak menni.

Fontos tiszázni azt, hogy a szervizkönyv vezetése hivatalos márkaszervizben kell, hogy történjen, mert vannak okostojás autótulajdonosok és okostojás szerelők, akik azt állítják, hogy a fogyasztóvédelmi Magyar és EU-s törvény nem kötelezheti arra az autó tulajdonosát, hogy márkaszervizbe vigye.

No ez így bogarat ültet elsőre a fülünkbe, de gondoljuk végig: Ha a másfél éves autónknál valami gond van és már a kezdettől nem a márkaszerviz javította, az okoskodó, "majd én megmondom a frankót" ismerősünk állja a költségeket, ha mégsem lesz számunkra díjmentes a garanciális javítás? Ügye nem! Ezért ne kockáztassunk!

A gyári 2 vagy több éves (van 3, 4, 5 és 7 év garanciát vállaló autómárka is) általában km korláttal vállalják a garanciát, főleg a több évet vállalókra érvényes ez. De megéri végig az adott márka szakszervizébe hordani autónkat, mert az idősebb autókra kedvezőbb munkadíjjal számolnak, továbbá folyamatos visszacsalogató akciókkal ugyanannyiba kerül az autó karbantartása, mint a márkafüggetlen szervizekben.

Mi megoldás? Kérj ajánlatot! Innen is, onnan is. Az árajánlat ingyen van!
De járj utána, hogy a kapott ajánlat mit tartalmaz, mert egy sima olajcserét nem szabad összehasonlítai egy 50 pontból álló teljes átvizsgálással!

A legjobb ár elérése a személyes megbeszélésen múlik, amikor a márkaszerviz tanácsadója, munkafelvevője, alkatrész-/anyag gazdásza megtudja tőled, hogy mit szeretnél és úgy készítik el az ajánlatot.

Minden ajánlat előtt érdemes az adott márkát képviselő honlapot felkeresni, hogy milyen akciók vannak és azokra hivatkozva kérni a márkaszerviz adott km-es karbantartási ajánlatát. Pl.: olasz autóknál a 2012 óta Dolce Vita néven fut ilyen akció.

A Hibakeresés alapjai

Az autókban a legtöbbször az idegesítő problémák elektronikus eredetűek és ezeknél a hiba forrását megtalálni nem a legegyszerűbb, azonban van néhány alapvető dolog, amelyhez nem kell azonnal szervizbe menni vagy a szerelőt felkeresni.

Amennyiben indítás után sok piros és narancssárga lámpa világít a műszerfalon, nem biztos, hogy egyből baj van. Minél idősebb az autó, annál jobban elfáradnak az elektronikai berendezések. Pl. az indításgátló lassabban reagál, lassabban nyitja ki a védelmi "kapukat". Ezért javaslom azt, hogy amikor indítasz, akkor a gyújtásra tétel esetén várj többet, mint eddig és csak utána indítsd be a motort.

Nem indul. Első körben előző megoldás, hogy a gyújtásra tételnél várj többet és csak utána pörgesd az önindítót. Ha ekkor sem indul, próbáld ki a másik kulccsal. Ha azzal sem, cseréld ki az elemeket a távirányítóban. Következő lépés, hogy szállj ki, zárd be az autót, riasztót, várj 1-2 percig és utána minden előlről. Ez olyan, mint amikor a számítógépet újra indítod, mert valami nem jól működik. Újraindítás után ha viszont jól indul az autód és ezt többször eljátsza veled, akkor valószínű vagy a gyújtás elektronika (ami beolvassa a kulcs indításgátló elektronikai csipjét), vagy a kulcs lesz rossz. Minél újabb az autód, minél több az elektronika, annál inkább ne próbálkozz nem gyári kulcs másolásával vagy programozásával, mivel azokra nincs garancia és további hibát okozhatnak az autó egyébb védelmi rendszerében.

A motornak a megfelelő működését sok apró szenzor, elektromotor, szabályzó kütyü szabályozza. Ezért ha ezek közül valamelyik nem jól működik és esetleg már cseréltetek ilyen jellegű alkatrészt, de a hiba visszajött, akkor lehet nem jó helyre nyúltatok, azaz kicseréltetek egy hibás alkatrészt, de a hiba okozóját nem találtátok meg.

Általában az 5-7 éves kortól a leggyakoribb problémák, amelyekre nem gondolnak az emberek (és néha szerelők sem elsőre szúrják ki):

Mi nem gyári az autóban? Van benne utólagos indításgátló, riasztó, tuning, bontott elektronikus alkatrész?

A riasztó és az indításgátló azért lehet elsődleges hibaforrás, mivel ez blokkol több csatornát, pl. ac pumpát, önindítót, gyújtótrafót, gyújtást, stb. Ha csak az egyiket nem oldja jól fel, már gond van. Lehet, hogy a 10 pontból 9-et jól kinyitott, de 1-et nem, ami nem azonnal, hanem csak később okoz az autóban rángatást, vagy rosszabbik esetben leállást (pl. elér egy bizonyos hőfokot és akkor lép működésbe). Megoldás: Kikötni és a gyári állapotot visszaállítani.

A csiptuning ugyanez, később írok róla részletesen. Ez egy "hazugság gyártó berendezés" amely többet hoz ki az autóból, mint a biztonságos gyári értékek. Ezért ez is okozhat problémát (főtengely jeladó, lambda szonda beadja a felmondását).Megoldás: Kikötni és a gyári állapotot visszaállítani.

Bontott alkatrészek. Ez azért fordul elő egyre sűrűbben, mivel az ember ott spórol, ahol tud. A bontósnak nincsen adatbázisa, cikkszám rendszere, hogy mibe mi való. Évjárat, típus és passz. Jó bele? Beszerelhető? 15-20 éve lehet nem volt ennyi változat, de most? Többször találkoztam olyan problémával, pl. hogy ügyfél behozta az autót azzal a gonddal, hogy elszakadt az ékszíj, de nem mondott többet, csak hogy ez a gondja. Szerelő kollégáim megnézték, nem szorul a generátor, a szíjfeszítők, a vezető görgők, a többi gurulós egység sem. Tettek rá új szíjat, elmentek egy 5-15 km-es próbaútra, a szíj rajta van, működik. Ügyfél másnap visszajön, hogy ismét elszakadt... Mi a gond? A fiúk észrevették, hogy a generátor rögzítésénél új anya van. Megnézték a generátort, ez a cikkszám nem erre az autóra való. Felhívták az ügyfelet, hogy valahol máshol cserélt-e generátort? Habogott, hogy ...iiigen... de hát ez való rá, tuti. Mondtuk neki, hogy nem tuti, mert amit vett az ilyen típusú autóra való, ccm, LE, évjárat minden stimmel, csak ez egy hűtőkocsira való generátor, aminek nagyobb a teljesítménye, hogy bírja a hűtést, az ő autójára kisebb teljesítményű generátor való. Ügyfél elfogada az érvelést, viszi visssza a bontóba. A Bontós visszautasította, hogy ez egy ebbe való, mi a márkaszervíz vagyunk kekeckedők, hogy eladjuk neki az újat. Mi megadtuk a gyári cikkszámot, hogy mit keressen, olyan nem volt a bontósnak. Ügyfél szerzett pár napra rá (az előzőt nem vette vissza az első bontós), felszereltük, 2 hónap múlva leégett. Ügyfél majd meg őrült, hogy így járt, de mivel ez kishaszongépjármű, fontos volt bele a generátor, ezért vett újat... Időt vagy pénzt spórolt? Egyiket sem! Megoldás: Gyárit vagy a gyári cikkszám alapján (NEM évjáratos, típusos katalógus alapján) minőségi utángyártottat vásárolni.

Bikázás, indítás rásegítés

Ez egy olyan dolog, ami egyszerűnek tűnik, mint a bot, pedig ha nem jól csináljuk, óriási károkat tudunk vele okozni.

Leírom a javasolt sorrendet (alatta pedig ha nem így tesszük, mire számítsunk):
A autó: Amelyik NEM indul
B autó: Amelyik adja az áramot, a segítő
A autónál: indítókulcs/slusszkulcs a zsebben!!!!! B autó beindul, majd akkor kötjük össze az akkumulátorokat (vagy bikázási pontokat, ha az akkumulátor esetleg az ülés alá van beépítve)
Ha már össze vannak kötve, akkor kicsit töltődik A autó akkumulátora, az elektronikus berendezések kapnak annyi szuflát, hogy életre kellnek. A bika kábelek rátétele után 1 perccel vehetjük elő az A autó indítókulcsát és lassan tegyük gyújtásra, majd időt hagyva az indításgátlónak lassan indítsunk. Ha beindul az autó, örüljük, de azonnal még ne vegyük le a bika kábelt, mert lehet lelohassza A autó rendszerét, aminél a generátor annyira "éhes", hogy a motort is lefékezi.

Mire számíthatunk, hogyha máshogy tesszük? Pl. A autó gyújtása ráadva (úgysincs semmi visszajelzés a műszerfalról) és utána tesszük rá a bika kábelt? Nos, ekkor hirtelen áramot kap az A autó a B autótól, de az A autóban nyiltva lesz minden védelmi rendszer hirtelen. Így a nagyobb áram löket gyorsan keresztülmegy az indításgátlón, ami első körben tönkreteheti azt. Következő vonal a motorvezérlő és a többi elektronikus berendezés.

Ezért fordulhat elő többször az, hogy bikázás után jönnek elő az olyan problémák, amelyekre a csodálatos diagnosztikai gépek hibásan adnak megoldást: cseréld ki ezt, meg azt. Te kicseréled egyik szenzort, másik érzékelőt és még mindig hiba van. Tedd fel nyugodtan a kérdést, hogy esetleg nem volt bikázva az autó?

Hibakód kiolvasás

Ez a 21. század kész átverés show-ja!
Kigyullad a műszerfalon egy lámpa? Rángatott az autó? Előzésnél megtorpant a lóerő? Valami nem stimmel és jó lenne utána járni? Derítsük ki mi a gond!
Mi az első gondolat? Olvassuk ki a hiábát! --> Ezt általában a kis szerelők, a kisebb szervizek, a kis műhelyek kínálják aaz ügyfeleknek, minél újabb az autó, annál inkább csak a hiba kód kiolvasásáig jutnak el, egyre ritkább az, hogy valóban megtalálják a hiba forrását, amit később orvosolni tudnának. Jobbik esetben kiütik a hibát, hogy ne világítson a műszerfalon, de arra semmi garancia nincs, hogy aznap, vagy pár nap múlva ismét ne világítson. És akkor az arra kidobott pár ezer forintból jobb lett volna pizzát vagy gyrost venni a családnak.

Amennyiben nem tudják megoldani a problémát (van aki erre utazik), az kiolvassa a hibát 3-5-7 ezer forintért és azt a bűvös számot (kinyomtatva, hogy a "munkának" nyoma legyen) oda adja az ügyfélnek, aki keresse fel a márkaszervizet, aki majd felvilágosítja a kedves autótulajdonos, hogy ez mit is jelent és mi a baj, jobbik esetben ingyen (hiszen "csak" információra van szükség, effektív fizikai munka nem történik a szerviz részéről) és azzal az információval visszatér az autószerelőhöz, a kisszervizhez, aki "olcsóbban" megoldja a problémáját.

Vagy nem!
Mert ez a tévhit!
És rengetegen hisznek ebben a mesében.
Kb. mint amikor az ateista mondja azt, hogy hinni csak a templomban kell.

Miért? Mert más speciális géppel (számítógéppel) dolgoznak a márkaszervizek és mással a kis szerelők, a márkafüggetlen kis szervizek, de még a nagy független szervizek is. Ezek a gépek hiba azonosító kódjai nem kompatibilisek egymással. Nem is érdekük!
Nem márkaszerviz akar kitolni a kis szervizekkel, hanem az autógyárak.
Amit neked a Józsi kiolvasott az 1 millió forintos Bosch géppel, azt a Sanyi nem fogja neked érteni a 2 millió forintos Fiat Examinerrel, vagy a 3 milliós Mercedes Star Diagnózissal.

Az általános, minden autót kiszolgáló szerizek olyan gépeket használnak, ami bár frissíthető, de 2-5-7-9 évvel le vannak maradva a gyári, csak 1 márkára specializálódott gépektől. (kivéve Audi-Vw-Seat-Skoda vagy Fiat-Lancia-Alfa vagy Mercedes-Samrt és hasonló testtvérmárkák azok kezelik a márkacsoport típusait). Itt is azt kell józanul látni - elég gondolkodni - hogy egyrészt van egy technológiai titok. Ezt nem adják ki a gyárak csak úgy. Még a márkaszervizek se tudnak minden titkot, pedig a titok nyitó készülék tulajdonukban van (vagy bérlik azokat havi több száz ezer forintért) De ha egy titkot (hibát) meg kell fejteni, akkor a gyári gép pontosan, lépésről-lépésre segít megoldani azt.
A márkaszervizekben nincs olyan hogy hibakód kiolvasás. Hiba feltárás van, amire van gyári megoldás. Ha ott elmondják is, hogy mi a gond, a lényeg, a cél az, hogy a hibát a helyszínen orvosolják.

A hibakód törlés annyit ér, mint a fájdalom csillapító gyógyszer a fájós fogra. Nem érezzük pár óráig a fájdalmat, de a fog nem gyógyul meg attól. El kell menni fogorvoshoz és meg kell gyógyítani a rossz fogat, vagy rosszabbbik esetben ki kell húzni.
Ugyanez van a hibás alkatrésszel, jeladóval, szenzorral, amelyik nem véletlenül jelez hibát a műszerfalon. Lehet, hogy csak az elektromos csatlakozó lazult ki, ki kell tisztítani és visszadugni, de lehet, hogy a szenzor/szelep jelzi, hogy nincs tovább, cserélni kell, mielőtt lerobban tőle az autó.

Karambolos javítás, felelősségi kár, casco.

Amennyiben fiatal az autód - 10 évnél - akkor első körbeen javaslom az autód márkaszervizét felkeresni. Nem igaz az a téveszme, hogy a márkaszervizek mindig drágábbak. Sőt, ezt most ki is fejtem:

A karambolos javítás egyik legfontosabb célja, hogy minél hamarabb visszakaphasd autódat olyan állapotban, "mintha mise történt volna" (nem a vasárnapi alkalomra gondolok).

Ügye azt te is tudod, hogy minden nem autó egyforma. Aki Renault-hoz zokott, annak furcsa lesz a Mercedes javítása és szokatlan a Fiat javítása, nem beszélve egy Mazdáról. Ezért érdemes arra bízni, akinek a legnagyobb tapasztalata van az adott márkához. Egy olyan karosszéria lakatos cég, aki az Opel Corsa-tól kezdve a Kia Cee'd-en át az Audi A6-ig mindent javít, a javítás vége fele folyamatosan fog találni olyan elemeket, melyekre még szükség van. És még arra is. Na még 1, na még 2, aztán még egy utolsó, na még utolsó. Azt meg kell rendelni, érte kell mennie, azt se biztos, hogy jót nézett ki. Ezt egy márkaszervizben úgy oldják meg: tapasztalat + ezért márkaszerviz a márka szerviz.

Ráadásul a biztosítók felé ugyanazt az árat tudják elszámolni, azaz az Önrész nagyjából ugyanannyiba fog kerülni. Itt eszedbe jut, hogy a rezsi óradíj, a munkadíj. Válaszom: A biztosító megkülönbözteti ezt? Nem.

A márkaszerviznek van még egy óriási előnye a többiekkel szemben: Ő szerzi be az alkatrészt, azaz az árréssel ő gazdálkodik. Míg egy márkafüggetlen műhely kap 5-10-15%-ot, amire ráteszi a hasznát, addig a márrkaszerviz a teljes árréssel gazdálkodik. SŐT! Jó tapasztalat, hogy a márkaszerviz idősebb autókra tud támogatást kérni a gyár hazai központjából, hogy új alkatrész legyen beépítve és ne bontott, vagy kókány utángyártott (az autósboltok ezt úgy kommunikálják: gyári minőség, gyári beszállító - szabad gondolkodni, ne kapd be elsőre a cumit!)

Alkatrész

Ha már van autónk, akkor törvényszerű, hogy azon néha cserélni kell alkatrészeket. Vagy mert eltelt km (olajszűrő, ékszíjak, fékek), vagy mert a rossz utak elkoptatták (lengőkar, lengéscsillapító, kormánygömbfej), vagy mert az idő múlása által elöregedett (gumiabroncsok, kézfék kötél megnyúlt, lámpák eltompultak, huzat kifakult-kizakadt), vagy mert váratlan események történtek (karambol, koccanás).

Gyári, utángyártott, bontott?

"gyári <--> gyári beszállító utángyártott.

Spórolni mindenki akar, de nemcsak a szegény, hanem a gazdag is. Viszont érdemes tájékozódni, mit takar a minőségi és a bóvli kategória közötti különbség. Az autó a ház után a legnagyobb befektetés, ezért fontos az, hogy az ne csak pár napig szolgáljon bennünket, hanem éveken keresztül. Amikor alkatrészt vásárolunk az autóhoz, ezt is szem előtt tartjuk, hogy a megfelelő ár-érték arányban kapjunk.

Javaslom, hogy amikor kiderül, hogy mit kell javítani az autón, kérjünk árajánlatot gyári és utángyártott alkatrészre egyaránt. A gyári alaktrészt a gyári márkaképviselettől kérjük, ne pedig autósboltban.

Néhány téves információt szeretnék itt tisztázni:

- Az eredeti gyári nem mindig drágább, mint az utángyártott, előfordul, hogy olcsóbb! Főleg az idő haladtával. Miért? Mert a gyár előre legyártott sok alkatrészt, amelyeknek később csak tárolási költsége van, az előállítási költsége az évek folyamán nem emelkedik, szemben egy kb. 8-10 évvel későbbi utángyártottnál.

- A gyári alkatrészt nem kapja annyival olcsóbban az autószerelő vagy az autósboltos, hogy ne neked érje meg azt beszerezned. Azért, mert a gyári alaktrészen jóval kisebb az árrés, mint az utángyártotton.

Amennyiben autódd 6-8 éves elmúlt és már utángyártottat választasz, akkor is fontos legyen a minőség! pl.: Brembo fékbetét, Hengst levegőszűrő, purflux olajszűrő, kayaba lengéscsillapítő, denso/ngk gyújtógyertya/izzítógyertya. De semmibe se kerül, ha utána érdeklődsz a gyárinak és ha nincs különbség, akkor javaslom inkább válaszd az eredeti gyárit!

Kinek a Pap - Kinek a Papné.

Vannak olyan típusok, amelyeket egy autógyárban készülnek, mégis két-három gyártó terméke gurul ki onnan. Ezeknek az autóknak számos műszaki alapjuk közös, némelyek csak az emblémában térnek el, mások a lámpákban, mások pedig a motor-váltóban is.

Mint annó a Mitsubithi Carisma és a Volvo S40/V40, vagy magyar gyártmány: Suzuki SX4 - Fiat Sedici, de ott a szembetűnő Fiat Ducato - Peugeot Boxer - Citroen Jumper, vagy a Mercedes Sprinter - Volkswagen Crafter. Legjobban akkor lepődtem meg, amikor a Fiat Lengyeországi gyárában láttam a Fiat gyártósoron a Fiat 500-as, a Fiat Panda és a Lancia Y mellett a Ford KA-t is ott készülni...

Miért jó tudni ezt? Vagy utána nézni?

Egyrész, mert ha valamely alkatrészt nem tudják beszerezni az egyik típusnál, érdeklődj rá az ikertestvérénél! pl.: Peugeot Boxer 2.2 HDi vízpumpája megegyezik a Fiat Ducato 100 MultiJet-el. E cikk írása előtt pár héttel derítettem ki, hogy a Mentőszolgálat új sárga Volkswagen Craftereihez ha a Mercedes-től, a Sprinter fékbetétjét és féktárcsáját építik be, akkor kb. 20%-al olcsóbban jönnek ki. Eredeti, hologramos védelemmel ellátott gyári alkatrészről van szó!

Szeretnék néhány alkatrészt, elsősorban főbb egységeket részletesen leírni, bemutatni, hogy bölcs használattal, javítással spóroljunk a fenntartási költségeken:

Turbó

Egyre több a turbós autó, már nemcsak dízelek, hanem a benzinesek körében is. A turbó egy nem bonyolult szerkezet, csak néhány dologra oda kell figyelni. Indtás után ne egyből 5.000 fordulattall használjuk, várjunk amíg az olajpumpa kellő olajat küld a kenésheet. 30 másodperc elég.

Megérkezéskor pedig fel van hevülve a turbó, ne állísd le egyből az autót! Hagyd egy-két percig alapjáraton járni a motort, hogy az olaj lehütse az egészet. Ilyen apró tettekkel meg lehet hosszabbítani az élet tartamát és a felújítási költségeket.

Ha már felújításnál tartunk.

Volt lehetségem 2013 tavaszán egy érdekes bemutatón-oktatáson részt vennem. Egy az autógyártól jött manus hozott több drága alkatrészt. Turbót, generátort, klímakompresszort, önindítót. 1-1 db-ot, egy Gyárit és egy olyan utángyártottat, amire a legtöbb autósboltban azt mondják könyökből, hogy "ez a gyári, gyári beszállító, csak nincs beleütve az embléma, a gyári cikkszám, nincs hologramos csillagos dobozban..."

Az volt a feladat, hogy szedjük szét és hasonlítsuk össze a gyári részegységeket a "majdnem gyárival". Megdöbbentő volt...

Az igazi gyári turbó lapátja 2-3 mm-el magasabb volt a "másiknál", a lapátok száma is több volt a gyáriban 2-vel és a lapátok vastagsága is érezhetően masszívabb volt a gyáriban, mint a "gyári beszállítóiban". A turbó háza kívül ugyanolyan, de belül az örvénylő kamra kialakítása, az olajozás elvezetése a gyáriban igényesebb, mérnökibb volt, szemben a "majdnem ugyanolyannal".

Mi a jelenség?

Ember megveszi az olcsóbbikat, mert az "ugyanaz, csak olcsóbb", beépíti és működdik! Megy vele, hát jó, működik, de nem 100%, hanem csak 70%. Aha! "Biztos" más gond is van, kicseréli a turbó csöveket, esetleg az InterCool-ert, majd egy-két szenzort (aminek semmi baja nem volt), és majd föl robbanemberünk, hogy miért nem olyan, mint régen, hiszen ő "gyárival azonosat" vett! Költségekbe már többet költött az autóra, minha igazi gyárit vett volna és a régit még meg jelképes áron vissza is vásárolják tőle.

Sík ideg a manus, elmeséli egy hasonló problémával küszködő ismerősének, aki tanulva ebből gyárit vesz. Kb. 20%-al fizet többet, de mivel ő hosszú távra tervez, nem kockáztat. Beszerelik az igazi gyárit és úgy megy az autó, mint új korában.

Hogy lehet ez? Hiszen a komáéra is azt mondták, hogy ugyanaz, mint a gyári!

Itt susmus van! Igen. Csak nem kapott teljes, tájékoztatást, mert aki eladta, az csak azt mondja, amit neki tanítottak. Mint a kalitkában lakó madárnak, hogy "Pistike vagyok, Pistike jó papagáj"

A gyári alkatrészek, amlyek gyári címkével, gyári csomagolásban, hologramos címkével vannak ellátva, azért különböznek a "majdnem gyáritól", mert a megrendelő autógyártó olyan szereződést kötött az alkatrész legyártójával, hogy a "másolat" max. 80%-ban egyezhet meg az igazi gyárival, mind teljesítményben, mind kialakításban. Ha nem írja így alá a szeződést, keres más alkatrész gyártót, aki örömmel ír alá több millió Eurós szerződéseket.

Olyan világot élünk, hogy ma már sikk becsapni a másikat, ezért kell nagyon körültekintőnek lenni.

A Fiat 500 egy nagyon jó autó, nem csak cuki a nők szemében, hanem tényleg jó autó. De nem véletlen, hogy 4x annyiba kerül egy Mercedes E osztály.

Kompresszor

A kompresszor annyiban jobb a turbóhoz képest, hogy egyszerűbb szerkezet és nem kell annyit hűteni, kisebb fordulaton is jobban húz. A mercedes kompresszoros autóival nem szokott baj lenni, ismerek olyan embert, akinek hamarabb kopott el a C-osztályos merciben a motor, mint hogy a kompresszort cserélni kellett volna.

ChipTuning

Annyira jól hanzik, hogy több lóerő, nagyobb nyomaték, talán még kisebb fogyasztás is párosul vele. Valójában mi is ez a Chiptuning? Röviden: Mint a sportolóknál a Dopping. Kicsiben nincs mellékhatása, nagyobb dózisnál alóban nagyobb a teljesítmény, de nem ritka a hirtelen halál sem, ezért folyamatos orvosi - autószerelő - megfigyelésre van szükség.

Olyan nincs, hogy gyári tuning.

Továbbá veszélyes az, hogy "kimásolom a gyári motorvezérlő adatait, módosítom és visszatöltöm az eredeti helyre", mert több márkánál ez lehetetlen, mivel abban nem RAM, hanem ROM van, így azonnal lehet is vásárolni egy új/másik motorvezérlőt.

Amennyiben semmi esetre sem akarsz lemondani egy ilyenről, mert erre van pénzed és úgy érzed "jár neked" - pedig abból a pénzből bevásárolhatnál a Lidl-ben egy családnak, vagy megtankolnád és megjavíttadnád az autójukat - akkor olyan ChipTuningot válassz, amelyik hozzá sem nyúl, nem programozza át a motorvezérlőt, hanem az elé van bekötve és a szenzoroktól, jeladóktól, elektrokütyüs berendezésektől kapott jeleket manupulálva, megváltoztatva küldi tovább. Pl.: a turbó azt mondja, hogy 10 bar nyomás, a chiptuning azt mondja, nem, csak 7 bar, ezért nyomjad még. A fojtószelep 80%-on áll, a chiptuning úgy közli tovább a jelet, hogy csak 60%, meg ilyenek.

Olyan a ChipTuning, mint a mai világ: Hazugságból áll, működik és még fizetnek is érte.

EGR - Kipufogógáz visszavzető szelep

Egy újabb eszköz, ami azért van az autóban, hogy egy nagyob km megtétele után romoljon el, cserélni kelljen. Sok helyen megpróbálják sima féktisztítóval megtisztítani, ami zsákutca és cserélni kell. Nem olcsó. Márkaszervizekben speciális EGR szeleptisztítót használnak, ami drágább, mint a féktisztító spray, de a kokszot úgy távolítja el, hogy az EGR szelep még sokáig működőképes lesz az autóban.

Katalizátor - Részecskeszűrő

Katalizátor minden EU1, vagy legkésőbb az EU2 normát teljesítő motornál megtalálható. Mivel eltömődik, idő után cserélni kell, hogy a műszaki vizsgán átmennyen az autó (pár éve a zöldkártyához kellett ez). Nem megoldás a kivágás és egy "sima csövet" rakunk be, úgyse veszik észre. A környezetvédelmi mérésnél megbuksz és az nem csak műszaki vizsgán van már, hanem menet közben is megállíthatnak, sőt! Nyugaton le is vehetik a rendszámodat, a több ezer Eurós bírságot pedig kalklulád hozzá.

Szóval ha 2-300.000 km-nél eltömődik, csere.

Az EU5 dízel motoroknál szinte mindegyiknél, de már néhány EU4-es környezetvédelmi előírást teljesítő típusoknál is megjelent a kipufogó kigyózó csöveinél a Részecskeszűrő. Ez a katalizátor után van beépítve, hogy még tisztább levegő jöjjön ki a csövön, de ez még nem termel ózont. Drágább, mint a Katalizátor és mivel van benne Platina (gyógyászatban is használatos), elkezdték álló autók alól is kilopni...

Ennek életkorát lehet meghosszabbítani, ha időben észrevesszük, hogy hoppá. Vannak már részecskeszűrő tisztító kémiai folyadékok, de vigyázz, sok bóvli is van a piacon és ezek nagyon veszéles anyagok! Kérd ki a márkaszervíz tanácsát, hogy mit javasol! Ahol én dolgozom, ott az AutoChem terméke vált be, mi málnaszörpnek hívjuk, mert rozsaszín lötty az egész. 10.000 forint körül van, le kell hozzá szerelni a részecskeszűrőt és át kell vele öblíteni. Macerás és védőfelszerelés kell (szemüveg, orr és szájvédő), szóval ne mi csináljuk és ne a konyhában.

Akkumulátor

Van pár dolog az életben, amiről úgy gondoljuk, hogy az nem változott, ugyanaz most is, mint 30 évvel ezelőtt. Formára nem változott, ezért a köztudatban is a van, hogy nem. HÁT DE!

Természetesen van hagyományos akkumulátor és van teljesen más, új technológiás. De most nem a Hibridekben levő Lithium-ion vagy lithium-Polimerről van szó. Normál autókról beszélünk. Külsőleg visztont semmi különbség nem látszik rajta. Az új technológia neve: VRLA/AGM Képességben annyi a különbség, mint egy állólámpás és az új E osztályos Merci között: Óriási, pedig mindkettő motorháztetején ugyanaz a krómozott csillag mutatja az irányt.

Árban 2-3-szorosa a hagyományoséhoz, mégis külsőleg nem lehet megkülönböztetni. A zselés, kalciumos, meg egyébb ilyen dumák tűrót sem érnek, itt nem erről van szó.

Akkor hát mi ez?

Az újabb autókban egyre inkább a VRLA/AGM rendszerű akkumulátorokat építik be. Az autókban egyre több az elektronikai berendezés, egyre több minden berendezés szívja az akkumulátort: szenzorok, érzékelők jeladók, gps, 4-6-8 hangszóró, erősítő, telefon, bluetooth, mindenhol világít az autó, már nemcsak elől és hátul és a műszerfalon, hanem a lábtérben, az ajtónál kilépésnél, a műszerfalon parasztvakításnál... Nos, erre a megnövekedett igényre fejlesztették ki a VRLA/AGM technológiát, amely a gyorsabb kisütést (lemerítést) gyorsabb tölthetőséggel oldja meg, azaz az akkumulátor belsejében más a felépítés, a működési elv a kisütési/töltési ciklusok gyorsabb váltakozása miatt.

Amennyiben az autódat gyárilag már ilyen AGM rendszerű akkuval szerelték, pl. 70 Ah-s, 3-4 évesen amikor cserére szorul, a hozzá NEM értők felajánlják az ugyanazon technológiást pl. 50 ezerért és egy nagyobb, de hagyományos, nem AGM rendszerűt 80 Ah-st, kb. 20 ezer forintért. Okos Tóni még mondja is, hogy ezzel jobban indul, meg hát olcsóbb is.

Mi történik?

Berakod, indul az autó. Másnap is, harmadnap is. Ezt fogod gondolni: "Az idióták költenek többet arra a hülyeségre, amikor ezzel is jól indul". 3-6 hét múlva nem indul az autó... Hoppá, feltöltöd egész éjjel, 2 hétig ismét minden nap indul. Majd megint nem. Visszaviszed garanciális problémára hivatkozva. Banner/Bosch/Varta/JászAkku/stb. bevizsgálja, pár nap és visszaküldi az eredménnyel: hibátlan! Ekkor becsapva fogod magad érezni. 3-4 hétig ismét semmi gond, majd kezdődik minden előről...

Elárulom: Az autód generátora az AGM/VRLA-ra van elkészítve, ezért nem fog már a hagyományossal működni. Nem tudja olyan intenzitással tölteni, mint az újat, hiába szeretné.

A Start-Stop rendszerű autókba már csak ilyet tesznek, de nagyon sok olyan autó van már kb. 10 éve, amelyikben nincs Start/Stop, mégis ez van már benne (pl.: 2006-tól Mercedes E és ML)

Hagyományos akkumulátort ki lehet váltani AGM-el, de az ár miatt nem biztos, hogy ezt fogod tenni.

A legtöbb rendőrautóba pl.: már a Skoda Octavia-ban is kicserélték a hagyományost AGM-re, mert a traffipax mérő nagyon merítette, így volt olyan, hogy a sok fénykép után a rendőrautó nem indult...

Vonóhorog

Amennyiben nagyobb méretű (Audi A4, Opel Insignia, Mercedes ML. stb.), új autót vásárolunk és az nem az autószaloban álló autót választjuk, hanem egy egyedi rendelést, javaslom a gyárban beépített vonóhorog választását. Egy Volkswagenben 3-400.000 ft, egy Audiban, BMW-ben 4-500.000 ft. Miért javaslom mégis a gyárit, ha 80.000 ft-ért jó minőségű Magyar gyártmányt (Auguszt/Autóflex) is kaphatok beszerelve?

Azért, mert az autógyárban beépített vonóhorog esetén nem csak egy vas kampót szerelnek az autó hátuljára, hanem legtöbb esetben: erősített hátsó rugókat és lengéscsillapítókat, erősített kuplungot, erősített hűtőt és hűtőcsöveket, erősített első és hátsó fékeket (tárcsák, betétek, ABS rendszer), erősített kettős tömegű lendkereket (dízelnél), erősített felfüggesztés, erősített lengőkarok, stabilizátorok, a gyári rendszerrel 100%-ban működő elektronikát, gyári minősítést, amit az autó életkora alatt bármikor kiállít az autógyár, ha esetleg elhagynád, de a közlekedés felügyelet azt kérne.

Szóval ez valóban ki van alakítva arra, hogy ne csak az 500 kg-os utánfutót húzza, hanem akár a kéttengelyes (4 kerekű) lakókocsit, lószállítót is, és annak a motorja nem fogg felforrni, még az M7-es érdi emelkedőjén felfele sem, mert az fel van erre gyárilag készítve!

Sok mindenre rávágják, hogy gyári (beszállító) a Bosal vagy a Vapol is. Részben igen, de ez csak arra terjed ki, ami hátul "kilóg", a kugli...

Tankoljunk fel!

A tankolás egyszerűnek tűnik, mint a cirmoscica bajusza, mégis leteszek ide néhány gondolatot.

Télen és nagy hideg közeledtével javaslom, hogy a "sima egyszerű/mezei" helyett a prémium üzemanyaggal töltsd meg autódat, hogy a legnagyobb hidegben se dermedjen le. Nem poénból drágább 20-30 ft-al, hanem annak tartalma miatt. Többször tapasztaltuk a szervizben, hogy a giga hideg időben az egyszerű gázolajal tankolt autók nem indultak, üzemanyagszűrő csere csak az indulásra oldotta meg a problémát, másnapra ugyanúgy ott a porbléma. Ismereteim szerint minden komolyabb benzinkút hálózatnak van ilyen jobb minőségű üzemanyaga, mint a Mol Neo dízel, a Shell V-power dízel, stb.

Tavasszal-nyáron-ősszel az üzemanyag rendszer és a szelepek tisztító hatása miatt javasolt néha, kb. minden 5-7. tankoláskor ilyen üzemanyaggal megtölteni a tankot.

Benzines autóknál autóknál a tisztább égés, az üzemanyagrendszert tisztítása, a jobb hatásfok miatt javasolt a dízelhez hasonlóan minen 5-7. tankolásnál ilyet tankolni. Kisebb teljesítményű autók nem tudják értelmezni a magasab, 99/100-as oktánszámú különlegességét, de a sima 95-ös-ben is van prémium, mint a Shell Nitro+, Mol NEO, stb.

A nagyobb teljesíményű vadak viszont valóban, érezhetően többet nyújtanak a 99/100-as oktánszámú prémium benzinnel, mint a kisebb 95-össel, vagy a némely országban még több helyen elérhet 91-essel.

Autó védelem olcsón

Egyszerű mobiltelefon (Teszkóban vagy Lidlben is kapható, 2.000 ft-os is bőven elég) az autóban, rákötve a 12V-os hálózatra, hogy mindig töltés alatt legyen. Ha ellopják az autót, be lehessen mérni, hogy a rend őrei megtalálják. Ha lekapcsolják az akksit, pár napig még úgyis működik. Az egyenleget évente egyszer kell csak feltölteni, hogy az ne szűnjön meg, elég a legkisebb címlettel is, amelyik 365 napig biztosítja az elérhetőséget. Beszereléskor le kell némitani, se rezgés, se zizegés, se semmi hang. Csak némán teszi a dolgát, amikor kell, ott van (kívánom, hogy ne legyen rá szükség!).

Hatásosabb mindenféle riasztónál, váltózárnál vagy indításgátlónál (főleg, ha trailerrel viszik el az autót). A hatóság ki tudja kérni a cellainformációk alapján, hogy hol van a telefon, azaz hol van az autó.

Márkaszervíz <--> Márkafüggetlen szerviz

Szeretnék saját tapasztalatomat megosztani, hogy mi a különbség a szervizek között, mivel dolgoztam - dolgozom mind két oldalon. Vannak "néphitek", szájhagyomány útján terjedő mesék és van a való világ.

Az egyik alap dolog az, hogyha te egy kis szervizbe, ismerős szerelőhöz viszed el az autódat, akkor ő megkérdi, hogy miért jöttél, mint szeretnél, hogy megcsináljon.
A márkaszervizben az 1 éves, 2 éves vagy 15.000, 40.000 km-es, de még a 150.000 és 210.000 km-es szerviz is pontos útmutatást ír elő, amiben km-től függően 1-2 órás, 30-50-70 ponton történő részletes átvizsgálást is magába foglal.
NEM CSAK OLAJCSERÉT!
Ezért butaság egy az egyben összehasonlítani a szervizet, csak úgy szabad, ha azt is megnézzük, mi van abban az árban.

Ez olyan, mint a Mercedes S 500L-t hasonlítunk egy Fiat 500L-hez.
500L mind a kettő! :)
4 kerék, 4 ajtó, benzines, gurul, átlátszó és leengedhető ablakok, forgatható kormány, pedálok a lábnál... De a köztük levő 20-30 millió forint különbség nem véletlen!

Óradíj

Talán itt van a legnagyobb tévhit, amit jó a fejekben tisztázni: A márkaszervíz rezsi óradíja magasabb, mint a nem márka specialista szervizeké.

Ez a legtöbb esetben így van, de nem mindenhol. Számoljunk!

A márkaszerviz nem óradíjjal, hanem az adott művelethez tartozó normaidőt számlázhat ki, míg a legtöbb kisszerviz a valóságosan eltöltött szerelési idő díját számolja fel.

pl.: vezérműszíj csere.

Márkaszerviz pl.: 10.000 ft/ óra a díja és erre van 1 órája.
A márkafüggetlen kisszerviz/autószerelő díja 5.000 ft / óra,

de 3 órát elbajlódnak a vezérműszíj cserével, mivel nincs se célszerszámuk, se nem vettek részt drága gyári oktatáson és nincs forró drótjuk (telefon, e-mail, B2B) se Stuttgartba, se Torinóba, se Wolsburgba, se Münchenbe, se Ditroitba, se Tokióba...

Így a drága márkaszerviz hiába szöszöl el 1 helyett 1,5 órát a javítással, akkor is 10.000 ft lesz, míg a JóskaPista 3 órája 15.000 ft fog kerülni, mert hát "érsd meg komám, nem jött ki a csavar, beletörött, meg váratlan helyzetek, ezért ez tovább tartott mint gondoltam!"

Ezért kell megvizsgálni mindent, mielőtt döntést hozunk. Kérjünk írásos árajánlatot, kérdezzük meg ismerőseinket referenciaként. Az Információ beszerzése nem kerül sok pénzbe: 1-2 telefon, 1-2 e-mail, Google.hu, stb.
A fent leírt példa nem törvényszerű, de érdemes elgondolkodni, főleg 6-7 évnél fiatalabb autó esetében. Kb. ennyi év telik el, mire a gyári technológia "kiszivárog" és az információ közkézbe is kerül.
Miért van ez? Mert az autógyárak a saját szervizüket védik, nekik nem érdekük, hogy mindenki hozzáférjen a technológiához. Idősebb autóknál már ezek nem titkok, de ott se árt az óvatossák.

Miért több a márkaszerviz óradja, mint a márkafüggetlen szervizeké?

- mert a szerelők speciális képzéseken vesznek részt, amelyen a legfrissebb javítási technológiákat sajátítják el - van javítási technológiájuk.

- mert beruháznak olyan célszerszámokra, amelyekkel pontosan meg lehet javítani az autót, nem próbálkoznak, nem kókányolnak, tudják mit és hogyan kell javítani.

- mert a gyári technológia eléréséért havonta átalánydíjat fizetnek - ezért a gyáriak segítenek is, ott vannak, ha elakadnának, ha kérdés merülne fel

- mert olyan mértékű raktárkészlettel rendelkeznek, amelyekkel fel vannak késszülve a népszerűbb autók előforduló javításaira - nem ilyen és olyan féle fura márkanevű alkatrészekkel, hanem a legjobb, autóba 100%-ig illeszkedő alkatrészeket szerelnek be, gyári garanciát vállalva vele.

Szóval a márkaszervíz elsőre dárágnak tűnik, de közel sem biztos, hogy a végén olcsóbban jössz ki, ha kis szervízbe viszed.

Ezek az ügyfél javát szolgálják, hogy autódat hosszú távon tuddd élvezni és örömét lelni abban.

Legyél bölcs és nézz utána, hogy a garancia megtartásához, a szavatosság érvényesítéséhez mit kell teljesítened, hogy élvezd az adott márka előnyeit és dönts a szerint! (mindent nem írhatok le, a kiskapukat sem, olvass a sorok között)

Nem a kisszervizek ellen vagyok, nagyon fontos szereplük van! Arra próbáltam rávilágítani, hogy a fiatalabb autók esetében és bizonyos műveletek elvégzésénél a márkaszervizet érdemes első sorban felkeresni.

Satöbbi

Ezt a témát nem zárom le, mivel mindig jut eszembe mindig valami, amivel lehet spórolni, hosszabb távon kiadást csökkenteni.
Javaslom, látogass el ide pár hét, pár hónap múlva is, mert ez a rész szinte kimertíthetetlen.