Eladnám a verdát:

El akarom adni a járművemet, hogyan kezdjem?

Haladjunk lépésről - lépésre:

1. Tájékozódj, hogy kb. mennyit ér az autód!
2. Készíts róla egy állapotfelmérést!
3. Nem árt néhány fotó sem róla, 3 db elég lesz.
4. Hirdetsd meg az autót!
5. Várd a jelentkezőket!
6. Tájékoztasd az érdeklődőket!
7. Rendezzétek anyagi soraitokat (hitelben / lízingben segítünk)!
8. Készülj fel rá, hogy az új tulaj 2-3 hétig még fel fog hívni... :)

Mindenek előtt tisztázzunk egy fontos kérdést:
Mi az én költségem?
És mi a vevőé?

Eredetiség vizsga: Eladóé!
De miért?
Mert az eladó biztosítja a vevőt az autó eredetiségéről, hogy az autó tiszta!

Átírás: Vevőé!
Mivel az ő nevére kerül az autó, így a vagyonszerzési illeték díja őt terheli, neki kell ebben intézkednie!

Butaság azt gondolni, hogy megállapodás kérdése.
Javaslom, hogy ezekhez tartsuk magunkat, a jogszabály is ezt írja elő, csak éppen nem ellenőrzik. Na meg a rossz szokások.

Menjünk bele a részletekbe:

1. Tájékozódj, hogy mennyit ér az autód!

Egyrészt körbenézel a környék autópiacain, hogy olyan, vagy hasonló autókat mennyiért kínálnak.
Másrészt megnézed a hasznaltauto.hu-t és/vagy veszel egy Képes Autó Expressz-t / Autó Bazárt-t (régebben a képes-autó expresszt nevezték "nepperek bibliájának" is). Ez a körbenézés valószínű egy szombat délelőttödbe fog kerülni - ne vasárnap tedd ezt, mert akkor nem lesz rajta áldás! Jó kis családi program, nem kell elszólnod magad, amikor nézitek az autókat, akkor nem vevők vagytok, hanem csak szemlélődők!

Mindig igazat kell mondani, de nem minden igazat kell elmondani.

Legyél azzal tisztában, hogy mindenhol alkudnak, ezért pl. egy egymillió forintos autót 950-850 ezerért is örülnek, ha megvásárolják. Továbbá ne nézd butának a vevőket: Egy lelkipásztor mondta, hogy amikor egy világi cég szerződést akart vele aláírni egy szolgáltatással kapcsolatban, annyira meg akarták vezetni, hogy kénytelen volt kimondani a másik félnek: keresztyén vagyok és nem h.ü.l.y.e.!
Isten ad bölcsességet a döntésben, mind a vevőnek, mind az eladónak. Ne a magunk eszére támaszkodjunk! Szóval, maradj mindkét lábbal a földön, amikor az autó értékét meghatározod!

2. Készíts állapotfelmérést!

Erre azért van szükség, hogy tisztában legyél mind te, mind a vevő, hogy milyen állapotban van a járműved. Töltsd le az állapotfelmérő lapot és nyomtasd ki!

Menj be egy márkaszervizbe (időpontegyeztetés után), - 6-10 évesnél idősebb autók esetében egy komolyabb autószerelő is megteszi - és kérjél egy beszámításos állapotfelmérést, azaz, mintha egy autót vásárolnál és abba beszámíttatnád jelenlegi autódat. Mennyi időbe telik? Mintha műszaki vizsgára néznék át az autódat, plusz egy kicsi, kb. 1 óra.

Ne befolyásold az adatlapot kitöltő szerelőt, engedd, hogy objektív legyen!

Nem kötelező, de jó, ha feltárt hibákra kérsz egy összegző árajánlatot is, írásban!
Pl: első lengőkarok, első gumiharangok, első fékek, kézifék kötél, hátsó lengéscsillapítók, vízpumpa, törött jobb hátsó lámpabúra cseréje + munkadíj.

Ez az egyik legfontosabb rész az egész értékesítésben, hiszen reális autót akarsz eladni. Ne szégyelld, ha a 8 éves autódban 248.913 km van és az állapotfelméréskor kiderül, hogy rá kell költeni 87.000 Ft-ot!

Tele van az ország olyan 4-10 éves autók hirdetéseivel, amelyekben 90-120.000 km van "csak". Amikor megvásárolja az illető és pár hét, hónap múlva pedig csalódik - miért megy tönkre ez meg az, miért kell rá költeni 150-250.000 ft-ot-, akkor döbben rá, hogy hamis volt a km óra állás.

De az sem igaz, hogy egy 3 éves autónál (még) nem lehet semmi hiba, vagy 1 hete volt műszakin és "simán" átment.

Ha bemész egy komolyabb szervizbe, ahol több flottaautó fordul meg, te is hallhatod saját füleddel, hogy nem ritkán érkeznek olyan autók is, amelyek nincsenek még 3 évesek, de már 190.000 vagy akár 280.000 km is van bennük! Ezeket 4 évesen megveszi majd egy szépen mosolygó nepper és ott virítanak egy főút melletti, elegáns autókereskedésben 70.000 km-re tekert órával, elkábítva téged kiáltozva, hogy: vegyél meg!
Esztétikailag gyönyörű! Megy mint az álom! Váratlan hibák? Hát...

NA! Pont az ilyenek miatt hoztam létre a baptiauto.hu-t, hogy itt a keresztyén életben tanulva, őszintén, a reális értéket bemutatva akarjuk eladni az autónkat.

"..., hogy amíg csak lélegzem, és Isten lehelete van bennem, nem szól ajkam álnokságot, nem mond nyelvem hamisságot." Jób 27:3-4

3. Készíts néhány fotót!

Külsőleg is meg kell ismerni az autót, hiszen valahogy bele kell szeretni. Ehhez kell néhány fotó. Ma már szinte mindenkinek van digitális fényképezőgépe! Ne telefonnal készíts képet, mert az nem olyan jó minőségű! Bőven elég 2-3 megapixeles kép, de az legyen szép! Ne a nappal szemben! Kell egy féloldalas előlről, egy féloldalas hátulról és egy belső kép, amelyet a hátsó ülésről készítesz. Fontos, hogy előtte takarítsd ki az autót és mosd le!

4. Hirdetsd meg az autódat!

Hol? Ahol csak lehet!
hasznaltauto.hu
mobile.de - így esélyt adsz, hogy más országból is megvehetik az autódat
autoscout24.de - másik népszerű német használtató hirdetési oldal
jofogas.hu
bazar.hu
vatera.hu
teszvesz.hu, stb.

5. Várd a jelentkezőket!

Mivel a gazdasági, pénzügyi és erkölcsi válság eléggé betett mindenkinek, nem garantálom azt, hogy azonnal ugranak a vevők és a te autódat akarják. Tapasztalatom alapján a ritka autókat könnyebb eladni, a réteg autókat nehezebb.
Mi a ritka?
Amely típusokból nincs sok az utcán.

6. Tájékoztasd az érdeklődőket!

Ne az otthonodnál talákozzatok, hanem nyilvános helyen!

Ha már ott tartotok, hogy találkoztok és a vevőjelölt megnézi az autódat, kipróbáljátok, fontos néhány alapszabály:
Amíg nem fizette ki az autót, soha ne add át a kezedből az autó kulcsait!
Ha te vezetsz először és váltotok, hogy átülsz az anyós ülésre, hátulról kerüld meg az autót - és ne előlről - és a figyelmedet ne vedd le a vevőjelöltről!
Nagyon sok olyan ember van, aki szimpatikus, becsületesnek "néz ki", de lehet, hogy belül egy gonosz tolvaj.
Nem a pitiáner borostás, igénytelenül öltöző, kopasz-kapucnis gengszer bűnözők lopják el az emberek legtöbb pénzét, hanem az öltöny - nyakkendőt hordó politikusok, befektetők, tőzsdemágusok, banki világban dolgozók.

Ne kényszerítsd az érdeklődőt az azonnali döntésre! Van aki a látogatásod után megnéz más autót is, hogy megerősítse a döntését, hogy a te autód lesz neki az igazi. Az is lehet - ha megvan még addig az autó -, hogy csak 1-3 hét múlva dönt, mivel addig nem volt ideje utánajárni a dolgoknak, vagy egyszerűen nem ért rá.

7. Rendezzétek anyagi soraitokat!

Ha megszületett a döntés, ne húzzátok az időt, hogy a vevő nehogy meggondolja magát. Ne reménykedj abban, hogy van más érdeklődő is, esetleg többért! Aki először fizet, annak add oda az autót, ne hívd fel a másik érdeklődőt, hogy ő hogy döntött? Nem az számít, hogy ki nézte meg először, hanem, hogy ki fizet hamarabb. Akkor kell eladni, amikor vesznek!

Javaslom, adj oda az autóval mindenféle tartozékot, mivel utólag eladni vagy kínlódás, vagy szinte teljesen lehetetlen lesz. Itt gondolok a téli gumikra, a tetőcsomagtartóra, mert ezek átlalában típus specifikusak, ha másmilyen autót veszel ezután, nem lesz azokra jó. Pl: Fiat Punto tartozékai, gumiai nem lesznek jók egy H szériás Opel Astrára vagy egy Ford Mondeo-ra!

Készpénzes vétel:

Ha szólt a vevő, hogy jön, megveszi az autót, te már úgy várd, hogy az autón legyen egy friss eredetiség vizsga! Írjátok meg az adásvételi szerződést, add oda az összes kulcsot, a távirányítókat, a forgalmi engedélyt, a törzskönyvet. Ha elment, jelentsd le az önkormányzatnál, az okmányirodában, a biztosítónak, hogy eladtad az autódat!

Hitel / lízing:

Ez a folyamat 1 hétig is eltarthat, mire a bank elfogadja a hitelkérelmet, átrágja magát a papírokon, leellenőrzi a vevő hitelképessgét, mire átutalja / kifizeti a vételárat az eladónak. Ez alatt az idő alatt javaslom, hogy az autó maradjon az eladónál vagy - előzetes egyeztetés után - vigyétek be egy autószerviz udvarára, amíg át nem írják az autót az új tulaj nevére. Ez azért jó gesztus, mert te se töröd össze véletlen - a vevő / bank még úgyis tartozik, azaz pár napig még "senkié" - ez így letisztázott, egyszerű megoldás és mindkét fél részére korrekt.

Javaslom, hogy a kezdőrészletet (az autó vételárának 20, vagy 30, vagy 50%-át ne az eladónak, hanem a Banknak fizessék be, hogy ő majd a teljes vételárat utalja az eladónak. Így tiszta sor lesz minden.
Ha nem vettél még soha fel hitelt autóra, megnyugtatlak, nem olyan macerás, mint gondolnád!

8. Készülj fel rá, hogy az új tulaj 2-3 hétig még fel fog hívni!

Ez egy türelem játék. Nem biztos, hogy mindent meg fog találni az autóban, hogy minden úgy működik, ahogy az előző autójában működött. Klíma, csomagtartó, riasztó, kezelőszervek, stb. Élményeit is szeretné majd elmondani, meg a bánatait, hogy pl. nem 7l-et fogyaszt, hanem 8l-et.

A cél az, hogy jó szájízzel add el az autódat, úgy, hogy mind az eladó, mind a vevő elégedetten álljon fel az asztaltól. Az adásvétellel úgy érezze, hogy korrekt szerződést kötött, és egy jó döntést hozott ma meg!

Két eset merül fel manapság autó cserénél:

Azért adom el, mert másikat, újat, újjabbat vagy kisebb fentartási költséggel rendelkező autó vásárolok helyette, vagy azért, mert felesleges és nem fogom pótolni egy másikkal, legalábbis egy időre.

Utóbbinál kell számolni azzal, hogy a kötelező biztosítás esetén a fordulóévet elérve a bónuszom elszáll, így ha az eladás után 1 évvel vásárolok másik autót, a nulláról fogom kezdődni a besorolásom.

Amennyiben úgy adod el az autódat, hogy NEM számítod be a következő újabb autódba, javaslom - hogy korrekt legyél -, készítess egy állapotfelmérést, amelyben az autószerelő összeírja, hogy milyen javítandó dolgok, hiányosságok vannak az autón. Általában vannak halasztást nem tűrő dolgok (elkopott fék vagy gumi, akkumulátor csere) és vannak olyanok, amelyeket lehetséges a következő tulajdonoss sem fog megcsináltatni - egy ideig - mert ezek vagy esztétikai hibák, vagy mert nem zavaróak, az üzembiztos működést nem befolyásolják.

De, ha úgy adod el az autódat, hogy azt beszámítod a következő vásárolni kívánt autóba, azt fogod tapasztalni, hogy kevesebbet kínálnak érte, mint amennyi a piaci értéke. Ez nem csak azért van így, mert keresni akarnak rajta, hanem azért is, mert egy akár márkaképviselet-autószalon (pl.: Fiat, Kia, Renault, Ford) akár "murvás nepper kereskedés", a cégeknek több jogi felelősségük van az általuk értékesített autókkal kapcsolatban, ezért azt az autót olyan állapotba kell hozniuk - javítás, kívűl-belül esztétikai tisztítás - amely pénzbe kerül nekik is. Ha te csak simán eladod mint magánember, nem köt annyi jogszabály, mint a cégeket. Ezért az óriási különbség.

Legjobban úgy jársz, ha te hirdeted meg az autót és te adod el. Ha olyan értékű az autód, amelyre a következő vevőnek hitelre van szüksége - beszámítás nélkül - akkor egyszeren elballagtok egy autókereskedéshez/autószalonhoz vagy egy bankhoz és ott elmondjátok, hogy hitel kellene az autóra, akkor tuti segíteni fognak nektek és te pár napon belül hozzájutsz a teljes vételárhoz ugyanúgy. Ha nincs bizalmad senkihez, írj nekünk egy e-mail-t, segítünk!

Amennyiben te adod el az autódat, te hirdeted:

Javaslom, hogy az érdeklődőt ne az otthonodhoz hívd el az autód bemutatására, hanem egy olyan helyre, amely be van kamerázva. Pl.: benzinkút, autószalon parkolója, vagy áruház parkolója - amikor nincs sok autó a parkolóban. Ez azért fontos, hogyha attrocitás lenne, akkor vissza lehessen nézni.

Ne menj egyedül, legyen veled valaki, akikben megbízol! Főleg, ha nő vagy :) Próbaútnál ne add ki a kulcsot a kezedből, amikor beülsz az anyósülésre, akkor se járjon a motor! 2 idegen és csak te ne forduljon elő!

Vegyél előre több példányos adásvételi szerződést a nyomtatvány/papír-írószer boltban! Azért ne a vevő hozza, nehogy egyedileg olyat készítsen, amelyiken te átsiklasz és olyan jogi hátsányod származzon, ami később rosszul sülhet el. Amennyiben az adásvétel létrejön, gyorsan intézzétek el a papírmunkát, az eredetiségvizsgálatot, az átírást. Negy meggondolja megát a vevő, mert az csak neked fog teher lenni.

Amennyiben hitelre veszik az autót, az előleg átadása után ne add át azonnal az autót, se a kulcsokat, hanem tedd le egy megbízható autószerviz területén, egyezzetek meg abban, hogy a banktól a pénz beérkeztéig ott áll az autó, így te se töröd össze véletlen- Ez azért fontos, mert így az eladó látja, hogy korrektul álssz hozzá.

Fontos, hogy az adásvételi előtt tájékoztasd a hiányosságról, pl. nincs meg minden kulcs, a téli gumit adod vagy sem - nehogy utólag menjen a sárdobálás, hogy "nem ebben egyeztünk meg".

Bátorító dolog az utánkövetés, amit az újautó eladáskor szoktak csinálni: átvétel után 2 hét múlva felhívják az új gazdát, érdeklődve, milyen az "új" autója. Ez azért is kellemes, mert tuti hogy nem fog tudni valamit, pl. a fűtés szabályzót, a csomagtartóban levő tartozékoknál lesz kérdése, vagy egyszerűen csak jól esik neki, hogy törődsz vele. Ezt csinálják az újautó kereskedések, ha nekik bevált, akkor neked is be fog jönni.

Sok bölcsességet és türelmet kívánok az autód értékesítéséhez!