Autót vennék - Autóvásárlási tanácsok

Hogy kezdjünk neki?

Egyedül vagy a házastársaddal, vagy a cégnél az autók üzembetartójával döntöttetek/döntötél, hogy autó kell, vagy autókat kell beszerezni?

Imádságban vidd az Úr elé! Napokig, hetekig kérd az ő vezetését, mielőtt belevágsz! Ez drága dolog. Jézus is először a pusztában volt, böjtölt, mielőtt szolgálatát elkezdte volna. Életed párját se úgy választottad, mint az akciós zoknit a kínai boltban. Imádságban az Úrtól kérted el.

Azért vagyunk Isten gyermekei, hogy tőle kérjünk bölcsességet, békességet vezetést, hogy a legjobb döntést hozzuk meg. Akár háznál, munkahelynél, autónál. Isten, a mi mennyei apukánk segíteni, vezetni akar, ezért forduljunk hozzá bizalommal! Hiszünk benne, megtapasztuljuk őt életünkben? Igen, akkor bizzuk rá az autóvásárlást is!

Ha mindez megvan, akkor hittel vágjunk bele, mert ő megsegít!

Hogyan tovább?

Milyen márkát, mely típust?

Nem írok márkát, mert nem akarok befolyásolni...

Kinek a pap, kinek a papné, kinek a pap lánya :)

Mekkora autóra van szükséged? Milyen célra kell? Tedd félre a vágyaidat, szállj le a földre! Magyarországon az emberek 70%-a 1-el nagyobb autót használ, mint szükséges, 30%-a pedig 2-vel nagyobbat...

A sokkal gazdagabb Hollandiában arányaiban sokkal több kisautót vásárolnak, mint nálunk, Magyarországon. Mi az oka? Mert ott az autó ESZKÖZ és nem státusz szimbólum. Tudják, hogy nem lesznek boldogabbak a nagyobb, drágább autóval. Fiat Punto-t használnak és nem Ford Mondeo-t, vagy elég a családnak egy Hyundai i30 és nem kell Opel Insignia. Van pénzük, megtehetnék, mégse teszik. Nem úgy gondolkodnak, hogy: "nehogymá a szomszéd megteheti, én meg nem?" vagy "A szomszéd bírja fizetni a hitelt, én ne tudnám, hát én több vagyok!"

Alázat és a való világban élés. Bölcs döntés meghozatala.

Ha mindenáron vágysz nagyobb autóra, bérelj egyet hétvégére! Leteszed a kauciót, 3 nap után rájössz: Mégis elég a kisebb és olcsóbb autó, könnyebben is fogod fenntartani, mind a szerviz, mind a biztosítás szempontjából több marad a zsebedben.

új vagy használt autó?

Nem olyan egyszerű kérdés az, mint ahogy az elsőre hangzik. Van, aki úgy gondolja, hogy neki olcsóbb megoldás egy 3-4 éves autó vásárlása, azután kákölt annyit, hogy jobban megérte volna újat venni. És van, aki új autót vásárolt, de 2-3 hét után rájön, hogy elég lett volna pár éveset venni.

Ez nem csak az ember valóságos pénzügyi helyzetétől függ, hanem autótípusoktól is, mivel a minőség ma már nem alapvető dolog minden autónál, ezért nem szabad elkapkodni az autóvásárlást, mert olyan lesz, mint a rum a tejbe: előbb-utóbb forog tőle a pocakod.

Új vagy fiatal autó vásárlása:

Amelyik 20-25 éve megbízható vagy olcsó vagy jó háttérrel rendelkezet annó, mára már lehet közel sincs az ajánlható kategóriában.
És van olyan autómárka, amelyik 30 éve még azt se tudta, hol van Európa, a másik pedig 50 éve még varrógépgyártásból élt, ma pedig az átlagtól jobb minőségű autókat gurít ki gyáraiból.

Mit javaslok?

Egyrészt milyen a háttere, mennyire korrekt a magyarországi importőr.

Van olyan márka, amelyik bár nem a top3 tagja, de ha 4-5 évesen vezetett szervizkönyvvel panaszt nyújtasz be, a garanciához hasonló méltányosságban elszámolják neked az alktrészt és a javítás árát.

Ezért nem igaz az az állítás, hogy 2 vagy 3 év után nincs értelme vezetni a szervizkönyvet. Több márkánál igenis megéri és a többiek - akik még nem annyira értékelik ezt - e felé fognak menni, mert nyugaton bevált dolog, hogy ezek az ügyfelek ragaszkodni fognak és megéri őket jól kiszolgálni, megtartani.

Olyan márkát javaslok választani, amelyiknak stabil anyagi hátterű márkaszervize van. Olyat, akinek van több év tapasztalata.kit ismerős, barát, rokon is ajánl, aki már nem az első autóját vásárolta ott és ott is szervizelte.

Másrészt, aki közel van a lakóhelyedhez.

Miért közel?

Hogy ne kelljen a javításért sokat utazni.
Mert a reklamációdat komolyabban veszik, mint a távoli ügyfélét.

Nem az autót értékesítő személye a fontos, mivel ők sűrűbben cserélődnek, inkább a szerelőké, alkatrész értékesítőké. Utóbbival kettővel érdemes jó kapcsolatot kialakítani, hogy melyek a tapasztalatok, milyen a kiszemelt autó gyengéi, más típushoz képest erősségei. De ne feledd: Tökéletes nincs! Az embert Isten alkotta, az autót pedig az ember.s

De mégis, miért közel?

Tuti ismersz olyan illetőt, aki elment 2-3-400 km-t és olcsóbban kapta meg az autót, mint helyben. Hogy lehet ez?
Nos, nincs két egyforma autó és nincs két egyforma autókereskedés.

Vannak olyan autószalonok, ahol jobban felszerelt autókat tartanak és a gyengébb alapfelszereltésget rendelni kell és vannak, ahol fordítva.

Vannak zsiványok, ahol felemelik az autó árát, kitáblázzák és abból adják a több kedvezményt. Van, aki kedvező Euró árfolyamon vette az autót és amikor feljebb ment az árfolyam, akkor pedig magasabb kedvezménnyel tudja kínálni.

Valójában ugyanannyiért kapja az adott márka képviselete az egész országban az autót, csak különböző praktikák vannak arra, eltérnek a kommunikációs vonalak, ahogy "elkapják a vevőt".

A különböző márkákat viszont nem lehet össze hasonlítani. Pl. egy Volkswagen-en több az árrés, mint egy KIA-n, ezért vásárlási alku közben, ha egy VW Golf-ot 8% kedvezménnyel oda adnak, a KIA Cee'd-en az angol királynőnek se fognak tudni 5%-nál többet kínálni. Nem azért mert nem akarnak, hanem mert más az árrés politika. Ezek a számok nem mérvadók, csak íram valamit. Ugyanígy a Volvókon is több az árrés, mint a Mercedeseken, mert más a Svéd-Kínai gyártó üzletpolitikája, mint a Németeké.

Nagyon sok múlik az adott értékesítőn is, hiszen vannak becsületes, megbízható eladók és vannak minden hájjal megkent - de kívülről korrekt érzést adó - gerinctelen, csak a mának élő autóértékesítő személyek is.

Amennyiben felajánlják, hogyha zsebbe fizetsz pl. 50.000 ft-ot, cserébe elenged 400.000-at ott nem lesz áldás azon az autón, hiszen az értékesítő meglopja a saját munkaadóját, ami bűn. Javaslom, ne menj ilyenbe bele!

Újat, olcsón! (Alku helyett)

Melyek azok a "legális" praktikák, amikor olcsón juthatsz új autóhoz?
Az alábbi néhány kulcsszó segíthet abban, hogy a listaár és "szokásos" kedvezményen felül még jobb áron tudj új autót vásárolni:
- Túltárolt autó: régebben megrendelték az autószalonba, de valamiért "senkinek" sem kellett. Vagy a színe nem piacképes, vagy a felszereltsége
- Utolsó darabok: amikor érkezik az új típus, az előzőt, a "régit" készlet kisöprésben olcsóbban adják. Valamikor ez elérheti a 15-20-25-30%-ot. Nem, nem ennyi árrése van a kereskedőnek, hanem ezt egyrészt az importőr és a gyár is megtámogatja, hogy legyen hely a gyári parkolóban az új típusoknak. Ezek nagyon jó vételek, mert kiforrottak, nagyon jól felszereltek. Aki hosszú távra tervez, javaslom, hogy ilyen autót vásároljon!
- Flottában rendelt autók: Előfordul, hogy egy cég rendel 12 db autót, de mire megérkezik, csak 10-et vesz át. A kereskedő hoppon marad, mert azt nem küldheti vissza a gyárnak és a megrendelőt se zsarolhatja vagy perelheti, hiszen akkor a 10 db-ot se veszi át. Nem, ilyenkor belenyugszik, hogy ez rajtam maradt mint teknős békán a páncélja. Viszont 12 db-nál tuti kap kedvezményt a gyártól, ezért a 11. és 12. darabot is olcsóbban kapja. Nem kell a 12 autónak megegyeznie, lehetnek különböző típusok és különböző motorral szereltek, különböző felszereltségűek. Ne várd, hogy az autószalonban ezt reklámozzák, maximum rátesznek egy nagy % jelet, hogy "helló nép, ez olcsóbb", vagy nem és amikor valakinek nagyon alkudni van kedve, akkor ajánlják ezeket a darabokat. Hogy lehet ehhez hozzájutni? Ha kinézted a típust, íratkozz fel az adott márkakereskedőnél, hogy téged ilyen autó érdekel és ha lesz ilyen - neked nem sürgős - akkor szóljanak. Ha türelmes vagy, akkor ez a gyümölcs beérik és olcsón juthatsz autóhoz.
- Év végi autók: Minden évben van év vége, megnézik a terveket. A világ gazdasági válságnak "köszönhetően" a terveket a márkák nagy többsége nem tudja elérni. Ilyenkor jön az a lehetőség, hogy autószalonok adnak ajánlatot az autógyáraknak (az országban levő képviselőjének), hogy pl.: (Figyelem! Kitalált példa!) "Eddig ebben az évben vettem tőled 100 db Fiat személyautót. Most így közeledve az év végéhez van egy ajánlatom: vásárolok 10 db Fiat 500-at, 10 db Fiat Pandát, 10 db Fiat Puntot még az idén, ha te azokat jóval olcsóbban adod. Ha nem, akkor nincs harag és nem vásárolok, de ha igen, akkor te is jól jársz, meg én is." Emiatt fordul elő, hogy egyes autószalonok 3.5 millió helyett kerek 3 millióért tudnak adni olyan autót, ami minden máshol még ha a "gatyájukat is letolják" se mennek 3.2 millió alá. Ezeket az autókat év végével forgalomba is helyezik, rendszámot tesznek rá, azaz amíg a készlet tart gyorsan és olcsón meg tudod venni. A Fiat csak példa volt, írhattam volna Renault-ot is vagy Opel-t, vagy akár Hondát is.
Mire jó mindez? Megspórolod a disznó modú alkudozást és mégis jó áron jutsz új autóhoz.

Tesztautó

Ezt se kezeljük egy kalapban az új autóval, hiszen tesztautó lehet a szaloban is, nem csak km-el a parkolóban, valóban tesztautónak kinézve. Ezeket kötelező tartania az autószalonoknak, 3-6 hónap után kapnak rá támogatást az importőrtől, ezért tudják olcsóbban adni. Előnye, hogy az ár kedvezőbb, főleg, ha kisebb karcok is vannak rajta, hátránya, hogy olyan is vezette, aki azt hiszi, hogy mert van jogsija, akkor ő jól tud vezetni (pl. pénze van de esze nincs kategória).

Amikor valaki tesztautót vásárol, javaslom, hogy úgy kérje, hogy friss olajcserével és ezt ne csak szóban fogadja el, hanem a szervizkönyben pecséttel, írásos igazolással.

Használt autó

Frei Tamás egyik műsorában mondta egy Angliába kivándort férfi, hogy "bírka nép a magyar, mert nem tud jól dönteni". Sajnos Istentelen világunkban többen azt választják, amit szeretnének, hogy az úgy legyen - nem pedig a való világban élnek - hanem egy álom országban. Vakon belevágnak önfejű döntéssel egy dologba és utána nem számolva a kötvetkezményekkel. Sajnos vannak kerestyénnek mondott emberek is, akik vasárnapi hívők, de csak azért járnak Istentiszteletre, mert a színház drága. Ezért folyamatosan becsapják magukat és közben vádolják Istent, mint akit úgy akarnak használni, mint egy kávéautomatát, hogy tőle kérnek és ő adjon, de az életük nem a Bibliára van alapozva, nem kedves Isten előtt és életük nem példaérték mások számára, néma életükkel nem vezetnek Jézus Krisztushoz embereket.

És akkor csodálkoznak, hogy autóvásárlásnál se hoznak jó döntést, mert Isten szeretné, de nem tudja őket úgy megáldani, ahogy eltervezte, ahogy igéjében azt többször megígéri.s

Azonban van lehetőség a kivétlekhez tartozni.

A legtöbben 3-6 éves 80-90.000 km-es autót keresnnek. És találnak. És utána csalódnak és nem értik, miért van ilyen fiatal autóban ilyen sok proobléma. Igen, sajnos sokan visszatekerik az órát, nem csak autókereskedésekben, hanem magánemberek is. És nem csak Magyarországon, hanem Ausztriában, Németországban, Belgiumban, mindenhol - ahova érkezik a magyar, szlovák, román naív vásárló...

Amelyikben pedig nincs visszatekerve az óra, ott a mindenáron való spórolás okoz idővel problémát. Ritkábban cserélik a szűrőket, szíjakat, csak a "kötelező" garanciát nem elvesztő karbantartások és kész, a szerelő hiába hívja fel a figyelmet, hogy javasolja a cserét, a többség csak lendít és húzza az időt.

Hogy lehet kivédeni, hogy ne legyen zsákba macska az autóvásárlás?

Vállal-e garanciát az eladó? Milyen adásvételit irat alá a vevővel? Saját egyedit, vagy írószerben kapható formanyomtatványt?

A saját adásvételikbe sokszor bele van az írva, hogy az eladó tájékoztatta a vevőt és a lényeg, hogy szerződés után nem lehet panasza. Nem kell kapkodni, el kell olvasni az apróbetűs részt is, nem olyan sok az, mint a banki szerződésekben. És nem kell megijedni sem, mert mind a Magyar, mind az EU történyei védik a fogyasztót, garanciális és jótállási kötelezettséget kötelező vállalni nem csak a tv-re, mikro sütőre, hanem a használt autóra is!

Mit javaslok:

Vásárlás előtti átvizsgálás, márkaszervizben. Úgy, mintha ott vásárolnál egy új autót és ezt be akarod számmítatni. Egy ilyen átvizsgálás 5-15.000 ft között van és az a célja, hogy minél több hiba kiderüljön. Ne ijedj meg ettől, ez jó, mert képbe kerülsz ezáltal, hogy milyen egyébb költségekre kell számítani.

Amikor egy eladó látja bizonytalanságunkat és könyökből mondja egy gyanúsan szép VW Passat-ra, hogy: "Ugyan mi baja lehet egy Volkswagennek?", akkor AZONNAL búcsúzzunk el! Írhattam volna Peugeot-ot vagy Nissan-t is, mindegy, nem a márka a lényeg, hanem az, hogy figyeljünk azokra a megérzésekre, amelyeket belül érzünk. Az eladó ha látja a hezitálásunkat, változtat kommunikációján, hogy megnyerjen minket és minél több időt helyben idézünk, annál jobban hat ránk. Olyan ez mind a politika, a: A pizza párt azt szeretné, hogy rá szavazzunk, de a túróstészta párt és a rántotthusi párt is. A döntés a mienk!

Amelyik autó túl szép, túl tökéletes, túl tiszta (tuti duma, amelyre harapunk, mint hal a csalira: tanárnőé volt, nyugdíjasé volt, diplomata autó, második autó volt a családban) és ennek ellenére nem megy bele az eladó, hogy vásárlás előtt átvizsgálják, ott sok púder van a szőnyeg alatt. El onnan!

A banki visszavett autók közül több állt 1, 2, 3 évet is egy nagy telephelyen, porosodtak, "megjelölték" a galambok, mégis, egy autó kozmetikus 10-15.000 ft-ért kívül-belül "nyugdíjasoké volt" autót tud belőle varázsolni.

(Ja, igen, jó tipp, eladás előtt állók máris tudják mit kell tenni :)

Elkerülni a váratlan problémákat nem lehet, hanem böcsen felkészülve fogadni azt. A mai autók nem olyan hosszú távra vannak tervezve, mint 25 éve, de van rá javítási technológia. Kalkulálj a vásárlás utáni javításokra is, 100-200.000 ft-ot, hogy ne kelljen kölcsönkérned, vagy ezért hitelt felvenned.

Használt autó vásálása után érdemes lecserélni: olajat, szűrőket, fékolajat, váltóolajat, hűtővizet, vezérlést (vízpumpát, vezérműszíjat és görgőket - láncosoknál sok km esetén a vezérműláncot és annak feszítőjét), az ékszíjakat, akkumulátort, megnézetni a klímarendszert, a gumikat, hogy mennyire öregek és kopottak.

Banki lefoglalt autónál vagy akár "murvás udvaros neppernél" amelyik sokat állt, ott autószerelő tanácsát is érdemes kikérni, hogy mely tömítések, szimeringek öregedtek el. pl.: hengerfej tömítés és a dugattyúgyűrűk cseréje indokolt lehet, nehogy később nagyobb kár történjen.

Banki hitellel terhelt autó vásárlása

Amennyiben olyan autót néztél ki, amelyen van még hitel - akár svájci frankos, akár forintos -, és akár készpénzre szeretnéd megvenni, akár hitelre, azt javaslom, hogy ne átvállalással vedd meg, hanem úgy, hogy menjetek be az eladóval együtt ahhoz a bankhoz, amelyik a finanszírozást végzi és ott zárjátok le a hitelt és egy teljesen újat indíts, semmi esetre se a régit folytassátok.

Ez azért fontos, mert a pénzügyi káosz óta jelentősen megváltoztak az autóhitel lehetőségek, az újak kedvezőbbek és nem vennél át olyan terhet, mint amit még 2008-2009 közötti banki törvények lehetőséget adtak az autóhitel kiskapuira.

Akkor is menjetek be a bankhoz, ha az eladó úgy ajánlja fel az autó vásárlását, hogy te egy fillért sem - azaz 0 forintot se fizetsz és úgy kerül a nevedre, "csupán" át kell vállalnod a hitelt.
Nos ez a csupán olyan rabságba köti az életedet, hogy azt rémálmaidban sem gondoltad volna.

Készülj fel rá, hogy tudj NEM-et is mondani. Miért? Mert a lezáró művelet olyan váratlanul sokba fog kerülni az eladónak, hogy azt képtelen lesz kifizetni, még akkor is, ha te készpénzre vennéd meg az autót.

Autóbeszámítás + Hitel --> Apróbetűs rész...

Amennyiben hitelt veszel fel a következő autód vásárlásához és annak vételárába beszámmítatod még a jelenlegi autódat is, akkor készülj fel, hogy kockázati tényezőként a beszámított autó vételi értékét vagy annak egy részét beépíthetik a hitelbe. Ez azt jelenti, hogy a THM-ben a %-os kamaton belül ezt is fizeted, sőt, amennyiben hamarabb bontod fel a hitel/lízing szerződést, akkor - bizonyos bankok esetében - ezt ki kell fizetned. Ezek nem buktatók, ezek azok az apróbetűs részek, amelyeket az egyszerű halandó ember nem ért.

Autót külföldről 1.

Először foglalkozzunk azzal, amelyeket valaki már behozott Magyarországra, de nincsenek forgalomba helyezve. Ezeket úgy hirdetik, hogy "lejárt külföldi okmányokkal", de itthon simán forgalomba lehet őket állítani. A baj csak az, hogy megtévesztő a hirdetés szövege, pl. egy 1.1 vagy 1.2 motorral szerelt kisautónál, hogy +50.000 ft és kész. Ez kamu.
De ha nincs is a hirdetésben feltüntetve, hanem telefonon vagy személyesen beszélsz az eladóval, 90%, hogy nem a teljes össszeget mondja.
A regisztrációs adó kb. ennyi, de ehhez jön még 40.000 körül a műszaki vizsga + honosítás, + 6.000 forgalmi engedély + 6.000 törzskönyv, + stb, ez meg az és amaz. Szóval már el is értük a 100.000 ft-ot, sőt, meg is haladtuk. Ezért körültekintően kell eljárni, nem megijedni, hanem fel lehet rá készülni.
Erre úgy lehet egyből rájönni, hogy megkéred, akkor ő intézze el a forgalomba helyezést, a regisztrációs adót, mindent, hogy neked a kész forgalmival kelljen átvenned az autót.
Tapasztalat az, hogy ezt nem vállalják. Kérded, hogy miért nem, te kifizetsz előre mindent. Vagy kidumálják, vagy azt mondják, hogy a bonyolult eljárás miatt.
Ha mégis belemegy, akkor mielőtt leteszed a foglalót, járj utána vagy írásban kérj tájékoztatást, hogy milyen egyébb költségek merülnek még fel az autó megvásárlása után, amiben MINDEN benne van, semmi, még egy jancsiszög ára se maradjon ki. Ezt egyébként a konkrét autóvásárlás előtt több helyen körbekérdezheted, több autókereskedőnél, okmányiordában, stb.

Ez azért fontos, hogy ne vigyenek be téged a málnásba.

Való igaz, hogy nem egyszerű az ügyintézés:
Úgy kell felkészíteni a műszaki vizsgára + honosításra, hogy azt kizárólag a közlekedési hatóság végezheti el. Ismerős vizsgáztató, haver, ismert autószervizben is van vizsga: ők NEM!
Emiatt szúrósabb is az egész. De ez nem azért van, mert gonosz emberek dolgoznának ott - reménykedem, hogy vannak Krisztusban testvérek is: ha magadra ismersz, kérlek írd meg nekem! - hanem azért mert sok ipari hulladékot is behoznak, amelyek már nem fél lábbal vannak a sírban, hanem kiásták őket a sírból! Vannak jó példányok is, de ez a keménykedés a mi biztonságunk miatt van. Az úton farkas törvények vannak.
Túl vagy a műszakin, azzal elmész a vámhivatalba. Ott a műszaki adatlap alapján - függ milyen környezetvédelmi besorolásba esik - megállapítják a regisztrációs adót. Ha saját autódat intézed és teljesen először, akkor gyártanak neked egy VPID számot, ez hasonló az adóazonosító jelhez, vagy adószámhoz. Könyvelőt kérdezd, ne engem, hogy mire jó ez, de eddig másra még nem tudtam felhasználni...
Plusz fél óra, ha pl. a feleséged nevén lesz az autó és ő meghatalmaz téged, hogy intézd a regisztrációs adót és ezzel együtt a VPID számod, mert ilyenkor neki is kell ilyet alkotni.
Saját tapasztalat, hogy ez a regisztrációs adó + átírás ügyintézés ilyesztőnek hat, sok időt vesz el. Vannak erre olyan spéci ügyintézők, akik 8-10.000 forintért átvállalják ezt, mondván 2 nap, ők türelmesek végigülni, megoldják.
Ha megvan a regisztrációs adó befizetéséről az igazolás, mehetünk az okmányirodába, ahol elkészül a forgalmi engedély és kiadják a rendszámot, majd pedig küldik a törzskönyvet. Ez is idő, de nem olyan rengeteg.
Mindezt azért írtam le, hogy tudatosítsam, nem olyan bonyolúlt külföldről behozott autót forgalomba helyezni.

Autót külföldről 2.

Most jön az a téma, az előző alapján, hogy te hozol be külföldről autót.
Az előzőben részben részletesen leírtam, hogy mi az ügyintézése ennek, ezért most erről nem írok, hanem arról, hogy tudsz külfödön autót vásárolni. Különleges esetben ajándékba kapni. Felmerül a kérdés, hogy akik behoznak külföldről autót, honnan kapnak értesítést, honnan kapnak "fülest", hogy érdemes egy konkrét autót megvásárolni, amelyet természetesen a piaci árhoz képest jóval olcsóbban szereznek meg, hogy utána érdemes legyen behozni. Nos, kell hozzá nyelvtudás, vagy egy kint élő ismerős, rokon. A nepperek általában a "felhajtóknak" 100-200 €-t perkálnak le, ha egy sikeres vásárlásban segítenek. Van aki ebből él, azaz felhajta az autókat. A trükkök különbözők, ezeket nem is részletezem. Másik megoldás az Internet világa:
mobile.de
gebrauchtwagen.at
willhaben.at
stb.
A magánszemély (Privat) általában kevesebbért árulja az autót, mint a kereskedő (Handler), hiszen az keresni akar rajta. Egy-egy jobb vétel nem esik egyből a monitorunk közepébe, van, hogy napokat, heteket, hónapokat kell figyelni, keresni a hirdetéseket, mire elénk tárul álmaink autója. Ilyenkor viszont ne habozz, hanem csapj le rá! Ne foglalkozz az apróbb hibákkal, mert tökéletes (új állapotú) használt autó NEM létezik! Ne élj álomvilágban!
Ha megvan rá a pénzed, lebeszélted/lelevelezted az eladóval, hogy mész, vigyél magaddal kétnyelvű adásvételit! Nézz utána, hogy az adott országból hogy tudod hazahozni az autót! A próba rendszám világa már elmúlt, ne is próbálj ilyet kölcsönkérni. Vagy trailer, vagy lábon. Tudd meg, hogy mely okmányokat kell elkérned az eladótól, hogy te itthon forgalomba tudd helyezni! Amikor ott vagy, legyen nálad egy kétnyelvű átadás-átvételi lista, hogy ne itthon vágd a kezed a fejedhez, hogy pl.: "hol a második kulcs..."
Légy türelmes és kérd Isten vezetését ebben is! Sokkal hatalmasabb, mint gondolnád! Ő ilyen dolgokban is vezetni akar, csak bízd rá magad!

Oldtimer autók

Aki ilyen autót vásárol, javaslom, hogy előtte nagyon nézzen utána, hogy valóban örömét lelje abban, amit vásárol. Érdemes akár magyar, akár külföldi klubbot felkeresni, fórumokat bújni, találkozókra elmenni, mert sok tapasztalat alapján tudunk dönteni. Amit más már végigjárt, elbukott, idegeskedett, kinyomozott az neünk idő és pénz spórolást jelent. Amerikát nem kell már felfedezni, hanem meg lehet tudni másoktól, akik jártak már ott, hogy hogyan érdemes elutazni oda.

SUV - utcai terepjárók

Nagyon divatos lett manapság tök menő városi terepjárókkal megjelenni, azonban furcsa azt látni, hogy használtan már nem akkora az érdeklődés irántuk, mint újonnan. Ennek több oka van.

Ezek az autók arra lettek tervezve, hogy jól nézzenek ki, az összes többi dolog másodlagos. Természetesen fontos a kényelem, az erő, de itt már el kell nézni a mellett, hogy egy hasonló - vagy tágasabb - de ugyanakkora kombi kevesebbet fogyaszt.
Ezek az autók az emberi szemnek lettek tervezve, ahogy a hölgyeknek a szivacsos melltartó (push up). Többet mutat, mit amilyen a mesztelen valóság.

Volvo X60, Mercedes ML, BMW X5, Hyundai SantaFe, VW Tiguan, Ford Kunga, Opel Antara, Kia Sportage, Toyota Rav4 mind-mind nagyon szép autók, de terepre alkalmatlanok. Kicsit szűkösebbek, mint hasonló kombi társuk, mutatós nagy kerekük van... igen.

De a bölcs ember utána számol, hogy mennyibe is kerül egy ilyen fenntartása. Ma már nincs súlyadó, helyette teljesítmény adó van. Sebaj, a lényeg ugyanaz. Mivel magasak, ezért a súlypontjuk feljebb van. Hogy stabilak legyenek, ezért nehéznek kell lenni. Ha nehezebbek, akkor erősebb motor kell bele. Ha erősebb motor, akkor az többet fogyaszt. Hogy ne boruljon fel, szélesebbk kerék kell rá, de a nagyobb gumi drágább, természetesen a nagyobb felni is (ha sérül, vagy téli kereket kell vásárolni). A súly miatt a futómmű is nagyobb igénybevételnek van kitéve, ezért a lengőkarok, szilentek, felfüggesztések erősítettek, ha cserélni kell, drágább. Nagyobb súlyú autóhoz nagyobb fékbetétek kellenek. Ahhoz nagyobb féktárcsák. Szóval nagyobb? Drágább.

Nem elijeszteni akarok senkit sem ezektől az autóktól, csak mielőtt egy ilyen mellett döntesz, több költségre számíts, ha javítani, cserélni kell valamit.

Kakukk autók

Írhattam volna azt is, hogy kakukk tojás autók. Mire gondolok, hogy mely autók tartoznak ide? Van az a mondás, hogy mindig igazat kell mondani, de nem minden igazat kell elmondani. Sokan így árulják az autóikat, de van egy Kakukk kategória, amelyeket rettentő nehéz kiszűrni:

Ezek az autók nagyon szépek, van hozzá mese, vagy nincs. Milyen mese? Diplomata autó, nyugdíjasoké vagy ügyvédé volt. A lényeg, hogy törötten vásárolták meg - akár külföldön, akár itthon - némelyik a totálkár szintjén volt, némelyik súrolta azt, de az tuti, hogy olcsón vették meg és úgy raktár össze, hogy szép legyen.

Több olyat tudok, hogy nem nepper hozza be, hanem egyszerűnek tűnő ember. Olyanok, akiknek van tőkéjük, de tőzsde helyett törött autókat vásárolnak, a lehető legolcsóbban kijavítják vagy kijavíttatják és majd piacra dobják. Jellemzően 2-8 éves korig, legalább 1.5 millió legyen az ára, hogy keresni is lehessen rajta. A hirdetésben nincs feltüntetve a klinikai halálból visszahozott státusz, azonban miért érdemes ezekre odafigyelni:

Nagyobb törés esetén ha sérül a futómű keret, a váz azon része, amely a stabil úttartásért fontos, hogy egyben legyen, bármikor balesetet okozhat, mivel nem tapasztja stabilan aszfalthoz, mint a sérülésmentes változat. Ezeknél az autóknál többször fordul elő, hogy a futómű beállítások ellenre sem lesz jó az úttartása, nagyobb sebességnél ráz a kormány, a gumiabroncsok rendellenesen kopnak el, a fékbetétek se egyformán kopnak, hanem össze-vissza, a lámpa pozíciója se helyes, nem jól világít... Ezek azok az autók, amelyek szinte soha nem lesznek jók. És aki nem deríti ki az előéletét, az nem fogja érteni, hogy miért nem olyan az ő autója, mint ugyanez a típus mánsál. Hát ezért.

XXL <--> S

Mert igenis a méret a lényeg!!!
Európa és USA egyik óriási hibja, hogy nem akkora autóban utznak, amekkorára szükségük van, amekkora nekik elég lenne. Az emberek 80-90%-a a szíve után dönt és nem az esze után. Hollandia talán az egyik kivétel, de azt az ország mérete okozhatta ezt, hogy a cégvezetők nem E osztályos Mercivel, de még nem is Opel Insigniaval, hanem Renault Clio méretű autóval járnak. Ha mégis kell egy nagyobb gép, akkor bérelnek. Messzire úgyis repülővel járnak, helyben pedig legtöbbüknek bőven elég a kisautó.

De mi az oka annak, hogy nálunk státusz szimbólum az autó, míg máshol nem?
A munkánknak szeretjük élvezni a gyümölcsét. Míg a régi rendszerben gyakorlatilag alig volt különbség, azaz az emberek 80%-a egy szinten élt, azaz Wartburg, Lada, Skoda 120L és elég volt! A Balatonon csöpögtünk egy Állólámpás merci vagy egy Opel Ascona láttán.
Ma mégis Ford Mondeo kombit vesz az, akinek bőven elég lenne egy Ford Focus kombi. De lehet elég lenne neki a Fiesta is. Opel Astrát vesz, pedig a Corsa méretű autóra van szüksége 95%-ban. Mercedes Sprintert vesz, holott elég lenne neki a Vito is.
Sokan úgy gondolják - cégvezetők és magánemberek egyaránt -, ha nem vesz nagyobb autót, kevesebbnek érzi magát, mintha a munkája nem érne annyit, mit amennyit abba energiát beleölt.

De mindent itt hagyunk!!! Bármikor eljöhet értünk az Úr! Életünk végén pedig úgyse visszük magunkkal az autónkat!

Ezért azt javaslom, hogy autóvásárlás előtt gondold át, hogy valóban szükséged van-e akkora autóra, amekkora mellett hoztál döntést. Inkább vegyél kisebbet és azt a pénzt fordítsd időre, a családodra, szolgálatra, misszióra.

De ha már megspóroltál több száz ezer vagy millió forintot, eurót, dollárt, zlotyit :) akkor azt bölcsen fordítsd arra, amire Isten vezet! Ne engedd, hogy a vágyaid irányítsanak, mert azok megfolytanak, kérd Isten akaratát!
Horvát tengerpart helyett Szilvásvárad, Tunézia helyett Tisza-tó, Egyiptom helyett Dunakanyar, Nagyobb országunk van mint Hollandiának, több értékünk van mint számos más országnak. Az utazással töltött időt is meg lehet spórolni és olyan élményt adhatunk szeretteinknek, amelyre idős korodban, mint bölcs döntésre fogsz visszaemlékezni.

Kulcsok

Ma már mindegyik autóban (15 évesnél is!) indításgátló van a kulcsban. Nem olcsó tételek ezek sem, 20-30.000 ft kezdődik, de 70-110.000,- se ritka. Naivitás azt gondolni, hogy egy Opelhez vagy Fiathoz olcsóbb kulcsot rendelni, mint egy Mercedes-hez.

Vásárlás előtt kell kipróbálni mindegyik kulcsot, hogy működnek azok, megvan-e mind. Ha nincs, márkaszervizben kérjünk árajánlatot gyújtáskulcs és komplett zárgarnitúra cserére. Azért márkaszervíznél, mert sok himi-humi kulcsmásoló doktor létezik, amelyik nem rendelkezik olyan márka specifikus gyári számítógéppel, amelyik az elveszett kulcsok letiltását és az új kulcsok beaktiválását hibátlanul elvégezné. Ezekről mindig kérjünk számlát és tegyük el!

Dízel, benzines, gázos?

Dízelmotoros autók

Ma már csak un. Common-Rail rendszerű dízeleket lehet kapni, 1998-2000 környékén volt a forradalom, a VW csoporton kívül egyből átállt mindenki erre, ők egy Varga bettű (Pumpe Düse) után csatlakoztak ehhez, de az ő rendszerük is hasonló volt. Kb mint a ló meg a zebra: a patája és a sörénye ugyanaz, csak ügye a csíkok... :)

Miért kellett ez a változás? Nem volt jó, megbízható a hagyományos dízel? Miért volt erre szükség?

Környezetvédelem + Marketing
Az EU3, EU4, EU5 normákat nem lehetett máshogy teljesíteni.

Igen, Brüsszelben kitalálták, hogy ezt tessék elérni, az autógyártók pedig rá voltak kényszerítve. Ha ez nem lenne, többen állítjuk, hogy még ma is lennének a legendás W124-es 200/250/300 D motorok, amelyek egymillió kilóméteren túl is megbízhatóan működtek, vagy némelyik még ma is működik.

Másik ok a marketing, azaz az eladhatóság: Nagyobb dinamizmus, kevesebb fogyasztás, nagyobb teljesítmény. Nem beszélve arról, hogy a bonyolultabb motorokon több minden romlik el, így hosszú távon az autógyártónak az alkatrész eladásból is lesz bevétele.

Ezek a motorok már jóval bonyolultabbak és szerviz igényesebbek, mint a 80-as, 90-es években gyártott dízel motorok. Ebből fakadóan teljesen máshogy kell karbantartani, gondozni ezeket az agregátorokat.

A marketing elhiteti, hogy 30-40-50 ezer kilóméterenként elég az olajcsere - pedig nem. Bár az olajok előállítása is sokat fejlődött az utóbbi 10-20 évben, a motornak azért az a legjobb, hogy 15.000 kilóméterenként (majd 100.000 km elérésee után 10 ezrenként) lecserélik, plusz minden 20, de maximum 30.000 km-nél gázolajszűrőből és leveegőszűrőből is újat tesznek.

A bonyolultabb szerkezeti feléptés miatt nem szabad rávágni, hogy rosszak ezek a motorok, csak mert 150-250.000 km-nél előjönnek drága javítások. Porlasztó csere, hengerenként darabja 80-120 ezer ft között van. Kettős tömegű lendkerék, mely szintén 100 ezer forint feletti tétel. Turbó (!), hadd ne írjam le a számokat, stb. - de mindez bele kalkulálható!

Ezek a kiadások drágák, de nem váratlanok, mert az Internet tele van írva tapasztalatokkal, csak a naív emberek nem akarják elfogadni, "nehogy mán!"

Ezért azt javaslom, hogy aki dízel autó vásálásában töri a fejét, komolyan nézzen utána a költségeknek és erősen mérlegelje, hogy valóban megéri-e neki dízel autó.

Benzines autók

E motor pártiak egyik támpontja az, hogy az autó feltalálásával először a benzines autó született meg. Régebbi konstrukció és beár ez is sokat fejlődött az elmúlt évtizedekben, a mai turbós divaton túl messze nincs annyi bonyolult dolog benne, mint a mai dízel változatokban. Fenntartása költségkímélőbb, hosszabb távon egy családnak kiszámíthatóbb kiadásokat foglal magában.

Itt is javaslom a gyáritól eltérő sűrűbb olajcseréket, továbbá 30 ezer km-ként a benzinszűrő cseréjét. Sokan abban a hitben élnek, hogy üzemanyagszűrő csak a dízelekben van, hát nem.

Gázos

A drága üzemanyag árak miatt egyre nagyobb létjogosultsága van a gázos autóknak! Egyre több autógyártónak van kettős üzemű, gyárilag gáz-benzin rendszerrel szerelt autója. Ezek előnye, hogy nem kell beépítésre költeni, külön vizsgáztatni.

Utólagos beépítés esetén természetsen számot kell vetni, hogy megéri-e a kb. 200.000 ft befektetés. Amennyiben 2 év alatt nem térül meg, akkor valószínűleg nem.

Ráadásul a gázos rendszerből is több féle létezik, ma még az LPG az elterjettebb, de egyre jobban tör előre a CNG rndszer. Az előbbit nagyon sok benzinkúton lehet tenakolni, utóbbi még alig, de!

A CNG földgáz renddszerű, sokkal nagyobb nyomással van tárolva a tartályban, mint az LPG gáz. A CNG előnye, hogy elvileg otthon is lehetne tankolni, csupán egy speciális reduktor töltő berendezésre van szükség. Magyarországon és még sok más országban azért büntetik az otthon tankolást, mert egyrészt a gáz veszélyes, másrészt ami nyomósabb indok, hogy nem tudják hogy behajtani a jövedéki adót. Van olyan Nyugat-Európai ország, ahol hivatalosan lehet vásárolni ilyen otthoni töltőbeerendezést, van flottás rendszerű is, amely gyorsan, több auttó töltését teszi lelhetővé, azonban ezek használata itthon súlyos büntetéssel párosul, a NAV (APEH) simán beutal 2 év pihenőre...

Hosszabb távon mindenképpen érdemes ezzel kapcsolatban is elgondolkodni, mert környezetbarát és olcsóbb üzemanyagforrás.

Nem elhanyagolható az, hogy a Fiat és a Mercedes számos modelljét kínálja gyárilag gázzal szerelve, személyautót, kisteherautót, buszt egyaránt. Nagy jövőt látnak ebben, ezek ma már CNG rendszerűek, amelyeknél nyoma sincs az LPG-nél tapasztalt kisebb teljesítménynek, mivel a CNG technológiája olyan szintre fejlődött, hogy teljesítményben, komfortban, megbízhatóságban egyenértékű a benzines-dízel autókkal. A Mercedesnek a népszerű Sprinter kisteherautója pl. dízel-gáz üzemben is megvásárolható!

Hibrid autók

Használt hibrid autót venni 5-6 évesen? Toyota Prius, Honda Insight és társai.

Kérem szépen, mennyibe kerül egy új akkumulátor ebbe? Hát nem 30.000, ilyen ajánlatot nem fogunk találni a madaras teszkó újságjában, de még a Jocó autósboltjában sem.

1 millió alatt nincs, de a másfél millás ajánlat is baráti. Ezért fordul elő, hogy kapni olyan autót, amiből hiányzik, mert kilopták... Ne te vedd meg, mert csalódni fogsz, mert ezeket a speciális akkumulátorokat akármivel nem lehet pótolni!

Teljesen elektromos autók

Tesla, Kia Soul és társaik. Egyre több van belőlük, egyre több a töltési lehetőség. Azt vedd figyelembe, hogy itt nincs benzin vagy dízel motor, ami utána tölt, itt ha elfogy az áram, kész, ottmarad az úton az autó.

A még nem kiforrott technológia miatt ezeket az autókat olyanoknak javaslom, akik településen belül közlekednek, vagy az oda-vissza távolság nem több max 100 km-nél. Akinek otthon vagy a cégénél a háztető tele van napelemmel, annak ez a kötlsége hozzszú távon minimális lesz.

Használtan óvatosan szabad majd ilyet autót venni, mivel a gyártók max 10-12 évet tippelnek, az akkumulátorok az autó alvázába vannak beépítve, így azokat cserélni nem lehet,így 12 évesen mehetnek az olvasztóba...

Hasznos olvasnivaló

Igen, nem egyszerü döntés autót vásárolni. Tapasztalatokra vagy kíváncsi, hogy az adott típus milyen? Melyek a hibái, mennyire vannak megelégedve vele használói?
Legjobb ebben a Totalcar - Népitélet.
Több ezer beküldött vélemény, több ezer tapasztalat. Ennyit manipuláltan feltölteni képtelenség, ezért hasznos, reális képet ad az adott autóról. Javaslom főleg azokat, amelyek hosszabb távon, legalább 70.000 vagy akár 150-200.000 km-t tettek meg autóikkal. Egy 30-50.000 km-es tapasztalat nem sok, mégha azt 5 év alatt tette meg.

Van még egy nagyon jó cikk a világhálón, amelyet azoknak javaslok elolvasni, akik használtautó vásárlása előtt állnak és nem sértődnek meg, ha valaki a valóságot szembesíti: totalcar - becsületes nepper

Türelmet és bölcsességet kívánok az autóvásárláshoz!